Позиције у конфликту

Ескалација конфликта

   На табли код мене у кабинету већ дуго времена (мало се и обрисало) стоји подсетник:

Позиције у конфликту

   Поред позиција у конфликту, важно је навести и неколико ствари које доводе до његове екскалације. Фазе које се могу приметити у самом настајању конфликта су:

  • Јављају се неке супротности
  • Имамо сазнање о конфликту
  • Појављује се неко избегавање и такмичење супротних страна
  • Јавља се отворени конфликт који види шири круг људи
  • Видимо утицај целе групе

   Када говоримо о ЕСКАЛАЦИЈИ конфликта можемо приметити још нешто:

  • Да се све више дефинишу супротности. Актери су у грчу да не дође до сукоба. Стране се искључују
  • Стране почињу да размишљају „црно - бело“ где постоји доминација мишљења или да се допусти да туђе мишљење буде наметнуто
  • Све више расте опасност од погрешне интерпретације поступака друге стране, где треба „супарника довести пред свршен чин“
  • Овде сада наступају стереотипи и клишеи. Свака страна покушава да добије више присталица
  • Супротна страна се приказује у лошем светлу – јавно се то ради
  • Присутне су претње и конфликт добија на својој ескалацији
  • Супротна страна се не посматра као људско биће. Планирају се и спроводе акције с циљем уништења. Изврћу се вредности: и ако се постигне мала штетa – означава се као сопствена победа
  • Циљ постаје уништавање „непријатеља“
  • Као једини циљ се прихвата уништење противника, по цену самоуништења у физичком смислу.

   КАДА и ЗАШТО уопште долази до лоше комуникације?

  • Када је лоше формулисана порука другима
  • Ако постоји недостатак тачности и истине
  • Наше предрасуде су наше личне вредности (културно порекло) и могу да утичу на комуникацију као филтери
  • Уколико је смањена концентрација слушања (лоша вештина). Објективно одвраћање пажње (дистракције) могу се појавити у виду буке, недостатка интересовања за тему. А понекад суптилно – када размишљамо или када обраћамо пажњу само на неке чињенице а не слушамо компактну целину која се преноси – уместо чина слушања.
  • Емотивна смо бића и емотивна обојеност у комуникацији може лоше да утиче на пренос информација: љутња, бес, страх, заљубљеност...
  • Хумор, шала, смех уколико пређе границе. Поруку може учинити неозбиљном.